Cité internationale des arts 2025-2026: Ελένη Ρήγα

Εδώ και πάνω από 60 χρόνια, η Cité internationale des arts στο Παρίσι υποδέχεται καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Κατά τη διάρκεια της διαμονής τους, οι καλλιτέχνες, συγγραφείς και δημιουργοί έχουν την ευκαιρία να συναντήσουν το κοινό και τους επαγγελματίες του χώρου τους, επωφελούμενοι από τον πολιτιστικό αναβρασμό της πόλης του Παρισιού.

Το 2025, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος συμμετέχει στο πρόγραμμα καλλιτεχνικής διαμονής του Γαλλικού Ινστιτούτου στο Παρίσι, και παρουσιάζει την Ελένη Ρήγα, Ελληνίδα επιμελήτρια που επιλέχθηκε για την καλλιτεχνική διαμονή διάρκειας τριών μηνών, το φθινόπωρο του 2025.

Η διαδρομή της Ελένης Ρήγα

Η Ελένη Ρήγα είναι ανεξάρτητη επιμελήτρια και ερευνήτρια με βάση την Αθήνα. Καταπιάνεται με καλλιτεχνικές πρακτικές που αναδεικνύουν αλληλένδετα θέματα οικολογίας και φεμινισμού. Έχει εργαστεί στο Τμήμα Εκπαίδευσης του MoMA (Νέα Υόρκη), έχει διευθύνει το Τμήμα Σύγχρονης Τέχνης της Ελευσίς 2023 – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και διετέλεσε βοηθός επιμελήτρια στη documenta 14 στην Αθήνα και στο Κάσελ.

Ως ανεξάρτητη επιμελήτρια έχει συνεργαστεί με θεσμούς όπως η Kunsthalle Friart (Φριμπούρ, Ελβετία) και το BO (Όσλο, Νορβηγία). Από το 2022 διευθύνει το Office of Hydrocommons, ένα επιμελητικό πρόγραμμα αφιερωμένο στις πολιτικές του νερού και του σώματος, σε συνεργασία με το ίδρυμα ATOPOS cvc και πλήθος ελληνικών και διεθνών φορέων. Συνεργάζεται επίσης με τη γκαλερί Callirrhoë (Αθήνα) ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε καλλιτέχνες, θεσμούς και συλλογές.

Είναι απόφοιτη του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου (Αθήνα), του μεταπτυχιακού Επιστήμες και Τεχνικές των Εκθέσεων του Πανεπιστημίου Paris 1 Panthéon-Sorbonne, καθώς και του προγράμματος CuratorLab του Konstfack – Πανεπιστήμιο Τεχνών, Χειροτεχνίας και Σχεδίου (Στοκχόλμη). Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα φιλοξενίας όπως GENERATOR- 40mcube (Ρεν), Onassis AiR (Αθήνα), το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη (Άγιος Νικόλαος) και το ARCAthens (Νέα Υόρκη–Αθήνα).

Η έρευνα της Ελένης Ρήγα στο πλαίσιο της Cité internationale des Arts

Στο πλαίσιο της φιλοξενίας της στην Cité internationale des Arts, η Ελένη Ρήγα καταπιάνεται με την οικοφεμινιστική τέχνη. Βασίζεται στο καθοριστικό έργο της Françoise d’Eaubonne, Féminisme ou la Mort, που εισήγαγε για πρώτη φορά τον όρο «οικοφεμινισμός» το 1974 και έθεσε τα θεμέλια για την σύνδεση ανάμεσα στην οικολογία και τον φεμινισμό. Η πρώτη πλήρης μετάφραση στα αγγλικά, που κυκλοφόρησε το 2020, στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19 και της κρίσης της φροντίδας (care), επανέφερε το διεθνές ενδιαφέρον για την οικοφεμινιστική σκέψη και ανέδειξε τη σημασία της στις σύγχρονες συνθήκες. Ταυτόχρονα, παρατηρείται μια αναβίωση οικοφεμινιστικών πρακτικών στην τέχνη και μια επαναπροσέγγιση ιστορικών πρακτικών, όπως φαίνεται από μεγάλες εκθέσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η έρευνα της Ελένης Ρήγα εστιάζει σε καλλιτέχνιδες που δραστηριοποιούνται στη Γαλλία, με στόχο να επανεξετάσει ιστορικές πρακτικές και να αναδείξει νέες οικοφεμινιστικές προσεγγίσεις. Συνδυάζοντας live research και αρχειακή μελέτη, η έρευνά της συμβάλλει στη διατήρηση ενός διαλόγου ανάμεσα σε ιστορικές και σύγχρονες οικοφεμινιστικές πρακτικές, ιδιαίτερα στη Μεσόγειο.

🌟 Cité internationale des arts: Πρόσκληση καλλιτεχνικής διαμονής 2025-2026

Γκαλερί Callirrhoë. Exhibition «Ecofeminisms Today. Promiscuous Entanglements» – various artists. Image © Frank Holbein 2024

Γκαλερί Callirrhoë. Exhibition «Ecofeminisms Today. Promiscuous Entanglements» – various artists. Image © Alexandra Masmanidi

The Office of Hydrocommons. «Sea Monster II» – Eleni Mylonas. Image © Jose Ballerzosa

© Alexandra Masmanidi
Xρησιμοποιούμε cookies για την καλύτερη εμπειρία χρήσης
Για περισσότερες πληροφορίες Όροι χρήσης