MIF Playlist : Γνωρίζουμε τη μουσικό Billie Bird
Με αφορμή τη νέα μουσική δράση του Γαλλικού Ινστιτούτου MIF (Musique Indépendante Francophone), όπου κάθε πρώτη Παρασκευή του μήνα δημοσιεύεται μια νέα playlist με μουσικές επιλογές από ανεξάρτητους δημιουργούς, σχήματα και εταιρείες από τη Γαλλία, καθώς και γαλλόφωνες κυκλοφορίες από άλλες χώρες, ο Κώστας Ανδρέου, ο οποίος υπογράφει τη μουσική επιμέλεια της δράσης, μας συστήνει την Billie Bird, μουσική της οποίας γνωρίσαμε με την πρώτη Playlist της δράσης MIF.
Η γαλλοισπανίδα καλλιτέχνις Billie Bird, γεννημένη στη Λωζάνη, φτιάχνει το δικό της μουσικό κόσμο με την κιθάρα και τους γεμάτους συναίσθημα στίχους της. Τραγουδάει στα γαλλικά αγγίζοντας ανεμπόδιστα και άλλα ακροατήρια. Έχει φρέσκιες και ζωηρές ιδέες που αξιοποιούν τα μουσικά ιδιώματα, αλλά δεν περιορίζονται από αυτά, τα συνδυάζουν για χάρη της ανάγκης του κάθε τραγουδιού.
Ποιος είναι ο αγαπημένος σου τρόπος να δουλεύεις πάνω σε καινούργιες μουσικές;
Δεν έχω κάποια συγκεκριμένη μέθοδο, αφού στη δουλειά μου υπάρχει ανάγνωση κειμένου, σύνθεση συγχορδιών, μελωδία. Είναι συχνά μια διαδικασία αρκετά μικτή, οργανική. Για τη μουσική, συχνά συνθέτω με την κιθάρα μου ένα riff, μια ακολουθία συγχορδιών που μου αρέσει και που αντανακλά τη διάθεσή μου εκείνη τη στιγμή. Μπορώ να ξεκινήσω με συγχορδίες στο πιάνο ή με το ρυθμικό beat ενός κομματιού που άκουσα. Εξαρτάται επίσης και από το πόσο επείγουσα είναι η προθεσμία που έχω ή αν πρόκειται απλά για μια στιγμή σύνθεσης. Έχω πολλά μικρά μουσικά κομμάτια διάρκειας από 30 δευτερόλεπτα έως ένα λεπτό, και συχνά είναι ιδέες που χρησιμοποιώ για να φτιάξω τραγούδια.
Μερικές φορές έχω μια πολύ συγκεκριμένη ιδέα για το θέμα με το οποίο θέλω να ασχοληθώ, όπως όταν έγραψα το « la Nuit ». Ήθελα να ασχοληθώ με αυτό το θέμα, τις αμυδρές αλλαγές που συμβαίνουν στον εαυτό μας, στους άλλους ή στο τοπίο, μιας μέρας κατά τη στιγμή του λυκόφωτος ή το « Déferlantes », να μιλήσω για αυτές τις στιγμές, τα ανεξέλεγκτα γεγονότα μέσα από μια δυνατή déferlante εικόνα, δηλαδή σαν σαρωτικό κύμα. Για το κείμενο, τους στίχους, κάνω μεγάλη έρευνα, συλλέγω γραπτά, γράφω φράσεις, με ό,τι μου έρχεται στο μυαλό, εμπνέομαι από ποιητές, όπως οι Victor Hugo, Emily Dickinson και πολλούς άλλους.
Τι σου αρέσει περισσότερο στη δουλειά σου με τη μουσική;
Η σύνθεση, όταν δημιουργώ όλα πάνε καλύτερα στη ζωή μου (γέλια). Το τραγούδι, το να μοιράζομαι, να προσπαθώ να μεταφέρω ένα συναίσθημα μέσω της μουσικής, η έρευνα για τους στίχους, η στιγμή που φτιάχνεις την πρώτη εκδοχή ενός τραγουδιού, η ηχογράφηση στο στούντιο, οι πρόβες, οι συνεργασίες, οι συναυλίες, οι ανταλλαγές με ανθρώπους που εκτιμούν τη μουσική σου, τα λατρεύω ΟΛΑ! Ήξερα από πάντα ότι ήθελα να γίνει το επάγγελμά μου. Είναι μια αναγκαιότητα!
Ποια είναι η αγαπημένη σου ανάμνηση από τη δουλειά σου στη μουσική, μέχρι στιγμής;
Είναι δύσκολο να πω κάτι, υπάρχουν τόσα! Ίσως η μέρα που κάποιος μου είπε ότι ήμουν ο καλλιτέχνης που άκουσε περισσότερο το 2020. Κάθε φορά που ανεβαίνω στη σκηνή και βλέπω τους ανθρώπους που ήρθαν να με ακούσουν.
Για ποιο πράγμα είσαι πιο ευγνώμων;
Που οι άνθρωποι με ακολουθούν, που εκτιμούν τη μουσική, με στηρίζουν, μου επιτρέπουν να κάνω συναυλίες, μου μιλάνε, μου επιτρέπουν να κάνω αυτή τη δουλειά.
Πώς σου φαίνεται η σχέση ανάμεσα στον καλλιτέχνη και το κοινό, στην εποχή της τεχνολογίας;
Η τεχνολογία έχει φέρει επανάσταση στη σχέση με το κοινό. Ως καλλιτέχνης και χάρη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορώ να μεταφέρω πληροφορίες με γρήγορο τρόπο, εμπλέξω τους ανθρώπους στην καθημερινότητα μου. Είναι εξαιρετικά πολύτιμο. Αλλά προσπαθώ να διατηρήσω μια «υγιή» σχέση με τα κοινωνικά μου δίκτυα, με την έννοια ότι δημοσιεύω όταν έχω κάτι να πω. Μερικές φορές, τα κοινωνικά δίκτυα ή η ανησυχία ότι δεν είμαι αρκετά παρούσα, με εμπόδισαν, στο παρελθόν να επικεντρωθώ στο πραγματική δουλειά που είναι η δημιουργία μουσικής και στη συνέχεια στο μοίρασμα της. Προσπαθώ να βρω έναν συμβιβαστικό τρόπο, να μη χαθώ και να ολοκληρώσω τη δουλειά. Επειδή το πιο σημαντικό εν τέλη είναι η ίδια η μουσική.
Με ποιον τύπο καλλιτέχνη θα προτιμούσες να συνεργαστείς στο μέλλον;
Μου αρέσει να συνεργάζομαι με καλλιτέχνες. Είναι εξαιρετικά εποικοδομητικό. Ξεκίνησα αρκετές συνεργασίες από την πρώτη καραντίνα, με φίλους αλλά και με έναν καλλιτέχνη με τον οποίο ήθελα να συνεργαστώ για πολύ καιρό, την Verveine. Κάνει περισσότερο ηλεκτρονική μουσική και μου αρέσει όταν μπορώ να συνδυάσω πολύ διαφορετικά στυλ για να δω πώς ακούγονται, και είναι συχνά καταπληκτικό, υβριδικό, μοναδικό. Μου αρέσει η πρωτοτυπία. Συνεργάζομαι επίσης με καλλιτέχνες jazz, για μια νέα δημιουργία και επίσης συνθέτω μουσική για μια παιδική παράσταση. Μου αρέσει να αναλαμβάνω συνεργασίες σε τομείς όπου δεν έχω ακόμα πειραματιστεί. Άρχισα επίσης να συνεργάζομαι περισσότερο με γυναίκες και μαθαίνω πολλά πράγματα, η έννοια του αλληλεγγύης είναι πολύ σημαντική για μένα.
Πάνω σε τι δουλεύεις αυτή την περίοδο;
Δουλεύω πάνω στο επόμενό μου άλμπουμ, το τελειώνω, πάνω σε αυτό το καινούργιο jazz project, στην συνεργασία μου με την Verveine, την ανάπτυξη της οπτικού project για την κυκλοφορία του δίσκου, δεν τεμπελιάζω καθόλου!
Ποιο μήνυμα θέλεις να στείλεις στους Έλληνες που θα ακούσουν τη μουσική σου;
Ότι ακόμα και αν τα κείμενά μου είναι στα γαλλικά, μπορούν να μιλήσουν σε όλους, μιλάω συχνά για αρκετά γενικά πράγματα, όπως οι κύκλοι, οι εσωτερικές μας διαμάχες, η αλλαγή, η θάλασσα (όπως στο « Ressac» ή στο « Déferlantes »), οι σχέσεις ισχύος, ο έρωτας…. και ότι θα ήθελα πάρα πολύ να έρθω μια μέρα και να παίξω στην Ελλάδα, τη λατρεύω αυτή τη χώρα! Και τη σπανακόπιτα!
Πληροφορίες για τη Billie Bird: